Παρασκευή 9 Ιανουαρίου 2015

ΕΝΑ ΠΡΟΙΚΟΣΥΜΦΩΝΟΝ

Η Ιθάκη αυτό το νησί έβλεπα μπροστά μου όπου από πίσω απ τις βουνοκορφές του, ανέτειλε ο ήλιος στα Μαρκάτα Πυλάρου Κεφαλληνίας, κάθε μέρα που ξύπναγα είτε είχαμε να φάμε είτε όχι, είτε ήταν πόλεμος είτε ήταν ειρήνη, ο ήλιος έκανε το ίδιο δρομολόγιο.
       
1.500.000 εκ. δολ. πωλείται το νησάκι Μόδι, το οποίο βρίσκεται απέναντι από την Ιθάκη, σύμφωνα με δημοσίευμα της ινδικής έκδοσης της Wall Street Journal.

 Η ίδια η εφημερίδα χαρακτηρίζει το ποσό «πενιχρό σε μια αγορά όπου θα σνόμπαρε προσφορές κάτω από 100 εκατομμύρια δολάρια». Και συμπληρώνει «όμως οι επίδοξοι αγοραστές θα πρέπει να γνωρίζουν ότι η διαδικασία είναι φορτωμένη γραφειοκρατικές διατυπώσεις και περιλαμβάνει μέχρι και 32 γραφειοκρατικά εμπόδια, μεταξύ των οποίων τον έλεγχο του παρελθόντος του αγοραστή ώστε να εξασφαλιστεί το ότι ο μελλοντικός αγοραστής δεν αποτελεί απειλή για την εθνική ασφάλεια.

Read more: http://www.kefalonitikanea.gr/2015/01/15.html#ixzz3OLQCamBB--
 Το ανωτέρω ντοκουμέντο για το νησάκι Μόδι ανήκει στην εφημερίδα Κεφαλλονίτικανέα, από όπου το αντέγραψα   
Γαβριήλ Παναγιωσούλης
*************************************************************************
Ελληνική Ιστορία:
Μετά άντε να βρεις άκρη με τον ΕΝΦΙΑ

ΕΝΑ ΠΡΟΙΚΟΣΥΜΦΩΝΟΝ
Ο κύριος Λαέρτης Βλασσόπουλος ευγενώς  μας παραχώρησε προικοσύμφωνον  συνταχθεν εν Ιθάκη το 1672 ήτοι  προ 343 ετών. Το δημοσιεύομεν ευχαρίστως κατωτέρο ολόκληρον  δια το περίεργο της συντάξεώς του και την πληθύν των εν αυτώ  αγνώστων λέξεων.


1672, Απριλίου 14. Εις το όνομα του πατρός και του υιού και του αγίου πνεύματος αμήν. Δέσποινα υπεραγία Θεοτόκε Ευτυχός γενού και βοηθός την ώραν ταύτην εις το παρόν συνοικέσιον όπερ μέλει εκ θεού γενέστω.  Ούτο ο μισέρ Λινάρδος Καραβιάς ποτέ Μαρκαντώνη ανταμός με τον μισέρ Αντρούτζο Καραβιά υιόν του υπαντρέβουν την πολυπόθητο του θυγατέρα ονόματι κυρά Λουλουδιά  και δινοτές την άνδραν  νόμιμον τον εκ Θεού θέλοντος τον μισέρ Αλιβίζη Βλασσόπουλο του μισέρ Γιάνη. Εμπρός της τάζουνέτης δια προικιό στρώματα δύο γεμάτα, παπλώματα δύο, μακρινάρα μία, προσκεφαλίδια δέκα με τα εντύματά τους, τορνολέτα δύο, σεντόνια δέκα, τραβέρσες δέκα, εμπόλιες δέκα η μία με χρυσάφι, φορεσιές ιντρίλες δύο η μία ραζένια και η άλλη σταμπάτα, δησαλή λουτρόμπολες δύο, τουβαγέλια ντουζίνες δύο, μεσάλες δύο, περούνια και κουτάλια μία ντουζίνα, κασέλα κάρινη, δουκατόνε δέκα, κούπα δεκατόνε έξη, δακτυλίδι ένα χρυσό και μετρητά ρεάλια ογδοήντα (80), αμπέλια σταφίδας βατσελίων πέντε, δυόμιση στο Σκίνο και το χωράφι το μισό στο λάκκο στο Σκίνο και το αμπέλι σταμηλιανού και να τα ποσόνι εις τον Αητό έως να ποσόσουνε  διόμιση βατσελιών.

Το αμπέλι στα μηλιανού είναι προικιό της μάννας της κυράς νύμφης, χωράφια βατσελίων ένα, το χωράφι στη Βίγλα το κλίσμα και τα μερτικά τους χωράφια στον Άγιο Ανδρέα και μη σόνοντας να πέρνη στην Βίγλα  απόξου από την σταφίδα τους βοήδια  δύο πρώτο και δεύτερο, αγελάδες δύο ξεκαθαρίζοντας από την άνωθεν υποστατικήν ο άνωθεν τάζων της κυρά Λουλουδιάς ένα κομπρέτζο εις το αδελφομέρι της μάνας της και να μην έχει καμία πριτανσιόν τον κανένα  καιρόν, τόσο εις σε αμπέλι      και εις μόμπιλε στο προικιό της μάνας της. Ταύτα πάντα Θεού βοήθια και την ευχήν μας, υπό μαρτυρίας μισέρ Γιάνη Πεταλά μισέρ Γεώργη Καραβία θέλει βεβαιόσει και ο μισέρ Ανδρούτζος τάζει και η παρόν κεράτσα Χριστίνα της εγγονής της ένα δαχτυλίδι χρυσό και μαρτυρούν οι άνωθεν.

Γιάνης Πεταλάς μαρτυρώ το άνωθεν
Γιάνης Καραβίας μαρτυρώ το άνωθεν
Ανδρούτζος Καραβίας βεβαιόνω το άνωθεν
Αλυβύζης Βλασσόπουλος βεβαιόνω το άνωθεν


Λυμπέριος Βλασσόπουλος Νοτάριος

Έχει διατηρηθεί η ορθογραφία του πρωτότυπου

Αυτό το προικοσύμφωνο μου το είχε στείλει από το  Natick Mass. ο φίλος E. Ανδρεοσάτος το έτος 2000

Γαβριήλ Παναγιωσούλης 





10 σχόλια:

Αστοριανή είπε...

Γαβρίλη!! πάμε να το ...αγοράσουμε;;;;;

Σίγουρα εκεί θα έχουμε ησυχία...
Φιλιά, Υιώτα

airis είπε...

Προικοσύμφωνο είχα κάνει και η συχωρεμένη η γιαγιά μου!

Καλώς σε βρίσκω Γαβριήλ
Αριστέα
από τα παράλια του Ιονίου κι εγώ ( παιδί ομογενών από την Αμερική ☺)

Ντένης Κοντρίνης είπε...

Γειά σου φίλε Γαβρίλη
Καταπληκτικό το προικοσύμφωνο.
Αλησμόνητες εποχές που δεν θα ξαναγυρίσουν ποτέ.
Όμως νομίζω ότι κάπου τον γέλασαν τον γαμπρό. Δεν του έδωσαν το απαραίτητο ζευγάρι...κλανιόρες που έδιναν τότε και σκέφτομαι πως θα αντιμετώπιζαν μετά της συζύγου το...πρόβλημα.
Νάσαι καλά φίλε.

pylaros είπε...

Στην επόμενή μου ζωή όταν θα ξανάρθω σε τούτο τον πλανήτη θα το έχω υπ' όψη μου, αγαπητή μου Υιώτα να αγοράσω ένα τέτοιο νησάκι
Αλλά μέχρι τότε... ας περιμένω

ευχαριστώ
χαιρετισμούς
Γαβριήλ

pylaros είπε...

Καλώς ήλθες στο φτωχικό μου αγαπητή μου Αριστέα.

Σε καλωσορίζω λοιπόν μια και έχομε δυο κοινά τα παράλια του Ιονίου και το ότι σήμερα είμαι ένας από τους πρωτοπόρους ομογενείς, που παρέμεινε στην Αμερική.
Επισκέφθηκα το Μπλογκ σου πολύ ενδιαφέρον ποιητικό, http://princess-airis.blogspot.gr/
από τα βιβλία που έχεις διαβάσει μερικά όπως το 11 λεπτά, ο Θεός των μικρών Πραγμάτων, 100 χρόνια μοναξιάς τα έχω διαβάσει κι εγώ.
Το προικοσύμφωνο ήταν της μόδας ακόμα και μέχρι το 1940 στην Ελλάδα.

Ευχαριστώ

Γαβριήλ

pylaros είπε...

Γεια σου Ντένη.
...και σήμερα έρχεται το κράτος και σου λέει να του αποδείξεις ότι αυτό το κομμάτι αμπέλι, ή το χωράφι είναι δικό σου αφού το κληρονόμησες απ' την νόνα σου για να πληρώσεις ΕΝΦΙΑ
αλλά αυτό που μου αρέσει είναι το λεξιλόγιο όπως μισέρ = κύριος
και όμως είναι μια παράδοση που πέρασαν από πάνω της όλοι οι προ- παππούδες μας, και οι προ-γιαγιάδες μας των Ιονίων νήσων, για να φθάσουμε σε αυτό το τραγελαφικό σημερινό σύστημα όπου με τον λόγο τους έκλεινε μια συμφωνία αλλαγής περιουσιών...

ευχαριστώ

Γαβριήλ

nikol είπε...

Κάθε φορά βρίσκω και κάτι διαφορετικό σε σένα Γαβριήλ μου !!!
Και εννοώ το προικοσύμφωνο που το έχω ακούσει δεν έχω διαβάσει όμως !!!Τώρα για το νησί που πουλάνε θα πω να ήταν μόνο αυτό !!! Συνειδήσεις ξεπουλημένες και ανθέλληνες πολιτικοί μας εξουσιάζουν
Εγώ πάντως σου στέλνω την άδολη αγάπη μου και μια δυνατή Ελληνική αγκαλιά!!!

Μηθυμναίος είπε...

Τι να πω για τις πωλήσεις των μικρών νησιών της επικράτειας… τα γράφει η Νικόλ. Εδώ έχουν ξεπουλήσει συνειδήσεις, για ένα ερημονήσι θα μιλάμε;

Τα προικοσύμφωνα της εποχής είχαν εκτός όλων των άλλων κι αυτή την παράξενη ιδιομορφία της γλώσσας με ποικίλες διαλέκτους.
Στο εν λόγω «προικοσύμφωνον», όπως αναφέρει και ο μισέρ Κονταρίνης λείπει η «κλανιόλα», απαραίτητο οικιακό σκεύος στα σπίτια της υψηλής κοινωνίας των Εφτανήσων… Μάλλον η οικογένεια Λινάρδου-Καραβιά δεν θα ανήκαν σ' αυτήν.

pylaros είπε...

Καλημέρα αγπητή μου ΝΙκόλ,
το ¨εγγραφο αυτό το Προικοσύμφωνο μου έκανε εντύπωση για το λεξιλόγιο μα και για την παλαιότητά του ας φανταστούμε μια Ελλάδ του 1600 όπου στέναζε κάτω από κατακτητές δεν υπήρχε Ελληνικό κράτος,
Κι όμως έγραφαν όπως μπορούσαν Ελληνικά,
Υπολογίζω ότι το μισερ=κύριος προέρχεται από τα Γαλλικά Monsier τα δε μέτρα επιφανείας για τα χωράφια Βατσέλια ακόμυ υπάρχουν στα χαρτιά στην Κεφαλονιά (Επτάνησα) (Σήμερα είναι στρέμμα.
Το ότι πωλέιται η Ελλάδα είναι αναφιμσβήτητο αλλά υπάρχει τέτοιο χάος στην γρφειοκρατία ώστε οι αγοραστες αποχωρουν.

Ευχαριστώ
πάντα με την αγάπη μυ

Γαβριήλ

pylaros είπε...

Φίλε μου Στράτο,
Μόνο κοίτα την ημερομηνία του Προικοσύμφωνου, 1642
Η Αναγέννηση είχε ήδη ξεκινήσει στην Δύση, η Ελλάδα ήταν στο σκοτάδι των Οθωμανών και Βενετσιάνων.
Διατήρησαν την Ελληνική γλώσσα έστω και με τοπικές διαλέκτους που ακόμα μέχρι σήμερα υπάρχουν...

Προπαντός τα μέσα μέτρηση της γης ΒΑΤΣΕΛΙΑ σήμερα τα μετατρέπουν σε στρέμματα.

Ευχαριστώ

πάντα με την αγάπη μου

Γαβριήλ